Mobbning

Hej alla som läser det jag skriver i min blogg.
Jag sitter här och funderar över mobbning I skolor, Jobb, eller i allmänheten över huvudtaget.
hur uppstod mobbningen från första början och vad fick det att fortsätta??
Jag tror såhär!
När en kille tjej / man,Kvinna känner sig underskattat ( Ej sädd av folk )
alltså att dom inte får den uppmärksamheten dom behöver så gör dom något så familj eller någon ser dem.
För när personen i fråga utsätter någon för mobbning så får den en viss uppmärksamhet, Men på fel sätt.
Eller så kanske personen i fråga har haft det jobbigt själv en längre period och känner sig starkare genom att utsätta någon annan för eventuella trakaserier eller upptåg..
Det är grymt fel att utsätta någon för mobbning.
någon kanske blir kanske trakaserad för att den har en konstig näsa
eller går konstigt eller något litet som sedan växer och blir större.
och jag hoppas att det någon gång ska upphöra!
Mobbning är ett stort och allvarligt vardagsproblem för många.
Mobbning kan vara allt ifrån kommentarer om vilka kläder man har på sig,
till knuffar och slag.
Nästan alla har någon erfarenhet av mobbning. Kanske har man blivit mobbad själv, varit med och mobbat någon annan eller sett det hända.
Mobbning är inte bara ett problem mellan eleverna. Konstigt nog finns det faktiskt också lärare som mobbar elever. Det är något vi fått veta av de många brev vi fått om mobbning i skolan.
Men det är inte bara i skolan som mobbning är ett problem. Mobbning finns överallt i samhället, även bland vuxna. Det sker till exempel på arbetsplatser och i föreningar.
Varför finns mobbning?
Så här har några barn och ungdomar förklarat mobbning När dom blivit intervjuade :
"Den som mobbar måste ju ha det jobbigt hemma. Han eller hon kanske inte får så mycket kärlek hemma."
"Jag blev själv mobbad i 5:an för att jag hade bra självförtroende och det verkade vara ett hot för en tjej. Hon började mobba mig."
"Jag har mobbat och kom egentligen inte på att jag mobbade. Bara att jag var nonchalant mot personen. Det handlade om att vara tuff."
"Man ska inte bedöma en eller flera personer på grund av utseende, förflutet och så vidare. En del blir mobbade för att de är nya och sånt. Men ingen vet egentligen hur de är som personer."
"Jag tror att man mobbar för att man är rädd för att själv bli mobbad. Jag har själv varit mobbad, när jag blev mobbad fick jag ett häftigt humör, kanske slog andra."
"Mobbning är egentligen bara feghet. För att man inte själv ska hamna längst ner på statusstegen hackar man på någon annan och kommer på så sätt högre upp på statusstegen. Men det man inte tänker på är att den man hackar på inte mår särskilt bra. Ju mer man hackar på någon, desto sämre självförtroende får personen. Och om man inte har bra självförtroende så är det ännu lättare för mobbarna att komma åt personen. Om den mobbade inte vågar berätta, så fortsätter mobbarna att mobba och ju längre det har fortgått desto mer skäms den mobbade för att just han/hon är utsatt och det blir ännu svårare att berätta".


Friends är en grupp som försöker motvärka mobbning
Jag har länge försökt gå med där.
Men jag är fortfarande för ung!
Men någon dag när jag har åldern inne så kommer jag att skicka en ny förfrågan om att få gå med i friends och hjälpa ungdomar och vuxna som har det svårt med mobbning.


Jag har själv varit väldigt mobbad genom åren och är väll fortfarande det till viss del.
Men inte lika mycket.
Jag vill inte gå in på allt som hänt men kan nämna en del.
Den värsta mobbningen som hänt mig är när elever på skolan går på mig för att jag är mig själv
eller att jag inte är som alla andra.
Men jag är som jag är och gör som jag gör
och det är det som gör mig speciel.

Jag vill tacka alla som läser och komenterar det jag skriver.

ha det bar tills nästa gång ^^



 "BLUNDA inte för mobbningen – Gör något åt det"








mobbning

Kommentarer
Postat av: Nanne

Du ska vara precis så som du är. Fortsätt vara dig själv och ändra inte på dig. Annars är du inte den Tommy jag känner.

Kram

2008-08-08 @ 14:49:24
URL: http://anelou.blogg.se/
Postat av: Gina Johansson

det var bra skrivet Tommy och jag håller med fortsätt var dig själv o den goa Tommy du är, massor av kramar mamma

2008-08-09 @ 01:06:00
Postat av: Linda

Fint skrivit lillebror<3 Är stolt över dig.

Va den du är som alla andra skriver, för vi älskar dej för den du är<3 Puss Du betyder så mycket för mig.

2008-08-09 @ 17:52:46
URL: http://lindaskriver.blogg.se/
Postat av: supeeermaan

jätte bra skrivet av dig tommy tkr jag:)

2008-08-11 @ 22:37:52
Postat av: Linn

Väl genomtänkt inlägg och bra åsikter skapar en mycket intressant läsning. Tack för den. Håller med dig om allt som står. =) /Linn (ja, åtminstone vet du vem jag är. xD)

2008-08-11 @ 23:01:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0